Dag 4: de Muur, het zomerpaleis en een dode eend - Reisverslag uit Peking, China van TheresiaBeijingChinareis - WaarBenJij.nu Dag 4: de Muur, het zomerpaleis en een dode eend - Reisverslag uit Peking, China van TheresiaBeijingChinareis - WaarBenJij.nu

Dag 4: de Muur, het zomerpaleis en een dode eend

Door: Lars R. de Miranda

22 April 2013 | China, Peking

Hallo mensen, hier volgt een stuk van Lars R. de Miranda.

Vandaag was een drukke dag, maar gelukkig kunnen we nu van een welverdiende nachtrust genieten, want we waren al om 7 uur overal klaar mee. (niet de negatieve betekenis van)
We begonnen vanochtend met, nou ja, opstaan. Alle voorbereidingen gingen wat sneller dan normaal, want om 8 uur vertrok de bus naar de Muur, en dat mag je natuurlijk niet missen!
We kwamen bij de muur aan rond eh... half 10? Zoiets. Het was nogal mistig, iets wat u over een aantal dagen zult terugzien in de foto's van uw kind / broer / zus / whatever. Nu het Muurverslag zelf.

Vergeet Gongfu. Vergeet hele middagen jezelf in het zweet werken in het fitnesscentrum of waar dan ook. DIE MUUR BEKLIMMEN IS ZWAAR.
Wij hebben een stukje van de Muur bezocht waar 10 a 12 torens waren, die steeds hoger gingen. Een aantal mensen kwamen niet verder dan toren 5. Begrijpelijk, want die treden waren zo'n 30 cm hoog, en het waren er nog vervloekt veel ook. Zelf ben ik doorgegaan tot toren 12 (in ieder geval de laatste), en ik moet eerlijk zeggen dat het het waard was. (scheelde trouwens niet veel of ik was rond driekwart van de klim teruggegaan)
Ook nog een leuk aandenken gekocht, wel duur, maar dat kun je verwachten op zo'n plek. Toen we na de weg omlaag (minder erg voor je voeten, maar een ramp voor je dijbeenspieren en je hamstrings) weer bij de bus kwamen, had iedereen eigenlijk wel genoeg gelopen voor vandaag. Het mocht echter niet zo zijn.

Na een busrit van een uur kwamen we uit bij het nieuwe schoolgebouw. Zelf zitten wij in het oude, veel dichter bij het centrum van Beijing. Ik vond het op het nieuwe complex niet leuk. Het is nooit fijn als je gids je wijst op alle dingen die jij niet krijgt (EEN ZWEMBAD? SERIEUS?)
Het eten kregen we daar trouwens wel, en niet zo'n beetje ook. Een buffet later hadden we weer wat energie om het derde onderdeel van de dag te beginnen!

Met het derde deel bedoel ik dus, zoals aangegeven in de beschrijving, het zomerpaleis. Het zomerpaleis is een paleis voor de keizer voor, geloof het of niet, in de zomer. Wij waren hier in de lente, dus door de mist zijn veel van de prachtige uitzichten over het meer verloren gegaan. Wel hebben wij meer te horen gekregen over de duizenden verhalen die er aan het paleis vastzitten. Deze kan ik hier helaas niet gaan vertellen, omdat het dan te lang wordt, en ik bovendien vind dat de rest zelf ook nog wat over moet houden voor bij de foto's.

Na het bezoek aan het zomerpaleis gingen we iets doen wat iedereen al op de planning had gezien: pekingeend proeven!

We kwamen bij een restaurant, gekozen door mevrouw Zhao, en we werden meteen door het restaurant heen naar de bovenverdieping geleid. Hier stonden een paar glasplaten op tafel, waar in het hieropvolgende half uur een stuk of 10 verschillende gerechten op zouden worden geplaatst. De pekingeend zat hier echter in het begin niet bij. Na enige verwarring aan onze kant verscheen er ineens een kok en een karretje waaron een geplukte en onthoofdde gebraden eend lag.
De kok sneed die voor onze ogen in kleine plakjes, die vervolgens in een schaal alsnog op de draaischijven geplaatst werden. O ja, vergeten te vertellen: die galsplaten kon je draaien, zodat je bij ieder gerecht erop kon. Erg lekker allemaal, hoewel ik wel even schrok toen degene naast me (Jorn) een bak met donkerbruine, waarschijnlijk zeer moeilijk uit kleding verwijderbare saus over de tafel knikkerde. Mijn medeleven gaat uit naar de broek van Jorn, en ook naar zijn ouders:P

Morgen is er weer een verslag, dat keer van Danielle.

• 22 April 2013 - 14:23

Marianne Rijnhout:

Hoi Wat een leuk verslag weer,wij kijken ook uit naar de foto's. Maar van Bas op skype hoorde ik dat de foto's eraan komen.
    Het is geweldig om elke dag te lezen wat jullie gedaan hebben.
    Geniet van een welverdiende rust en geniet morgen van weer nieuwe dingen.
    Gr.uit Tilburg.

• 22 April 2013 - 19:47

Agnes Van Meel/Verbunt:

Bedankt voor de leuke en uitgebreide verslagen. Kunnen we zalig meegenieten. Als het goed is liggen jullie nu heerlijk te slapen en goed uit te rusten van het vele klimmen op de muur. Kun je je voorstellen hoe die hoge treden zijn voor die kleinere chineesjes met kortere beentjes.....

• 22 April 2013 - 23:42

Rick Rodrigues De Miranda:

Wauw, wat een leuke verslagen van iedereen. Als jullie hiermee doorgaan en mooie foto's blijven maken wordt het de moeite om er een fantastisch dagboek van te maken. Ik ben bereid om dan weer de moeite te nemen om een aantal ingebonden versies te laten drukken, gelijk aan de reisgidsen. Ga zo door!